SnapCab on alusta lähtien halunnut erottua perinteisestä taksinvälityskeskuksesta. Yritys haluaa tarjota turvallista ja joustavaa palvelua sekä taksiyrittäjille että taksiasiakkaille. Reilussa puolessa vuodessa SnapCabista on tullut Suomen nopeimmin kasvava taksien välitysalusta.
SnapCab aloitti toimintansa heinäkuussa 2020. Tavoitteena oli alusta lähtien olla joustava ja valtakunnallinen palvelu, jossa taksiyrittäjät voivat hinnoitella itse omat kyytinsä. Yksi SnapCabin omistajista ja perustajista on seinäjokinen Keskustaksi Oy.
Tällä hetkellä palvelussa on mukana yli 200 autoa, ja kyytejä on ajettu119eri paikkakunnalla. "Taksiala on tällä hetkellä pahemmassa kriisissä kuin vuosikausiin. Siitä huolimatta olemme pystyneet kasvamaan. Voi sanoa, että olemme Suomen nopeimmin kasvava taksien välitysalusta!" SnapCabin toimitusjohtaja Jarkko Mäkelä iloitsee.
SnapCabin asemapaikat ovat virtuaalisia, mikä antaa kuljettajille paljon joustoa.
"Asiakkaan tekemää tilausta tarjotaan aina lähimmälle SnapCab-autoilijalle. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että taksinkuljettaja voi ottaa kyytejä vastaan vaikka mökkipaikkakunnaltaan. Tämä mahdollisuus palvelee myös taksiasiakkaita, sillä mökkikautena usealla paikkakunnalla väkimäärä moninkertaistuu", Mäkelä kertoo.
Turvallisuus ja yhteistyö ovat tärkeitä SnapCabille:
"Meidän kauttamme tilatessa sekä kuljettajat että asiakkaat ovat tunnistettavissa. Se tekee palvelun käyttämisestä turvallista. Valtakunnallisuuden mahdollistaa yhteistyö 02 Taksi -palvelun kanssa. Pohdimme aluksi oman sovelluksen tekemistä, mutta luovuimme ajatuksesta nopeasti. On todella vaikeaa päästä asiakkaan puhelimeen ykkössovellukseksi. Uskon, että 02 Taksilla on siihen aidosti mahdollisuudet.”
Mäkelä kiittää yhteistyökumppaninsa ennakkoluulottomuutta:
"Olen ollut tyytyväinen siihen, että 02 Taksilla on ollut rohkeutta toteuttaa erilaisia ja uusia konsepteja. Meillä on ollut koko ajan avoin keskusteluyhteys kehityksen suhteen. kuluttajamarkkinointi ja kyytien tilaaminen tapahtuu 02 Taksin kautta."
Yksi taksilainsäädännön muutoksen jälkeen nousseista huolista on ollut hinnoittelun epäselvyys. SnapCabin kaikki kyydit ovat kiinteähintaisia, ja ne on mahdollista maksaa etukäteen.
"Kiinteähintaisen kyydin hintaa ei tarvitse arvailla, ja ennakkoon maksettu kyyti on hyvin vaivaton asiakkaalle. Toivon, että asiakkaat oppivat nykyistä enemmän hyödyntämään sitä.", toteaa Mäkelä.
Ympäristöarvot näkyvät täyssähköautoina ja paluukyytien mahdollistamisena
Ennen vuoden vaihdetta SnapCab toi palveluun mukaan Premium-palvelun, jolloin ajoneuvoon ja palveluun kiinnitetään erityistä huomiota. Premium-kuljettajan kielitaitovaatimuksena on suomi, ruotsi ja englanti.
Nyt SnapCab on tuomassa uutena palveluna mukaan valikoimaansa täyssähköautot.
"Haluamme tuoda asiakkaille ekologisen vaihtoehdon täyssähköautojen myötä. Palvelussa on aluksi mukana kymmenisen autoa, mutta määrä kasvaa varmasti tulevaisuudessa", Mäkelä kertoo.
Myös paluukyytien mahdollistaminen on osa SnapCabin ekologista ajattelua:
"Maakunnissa ajaessa saattaa olla tilanne, että taksinkuljettaja ajaa pitkän matkan toiselle paikkakunnalle, mutta paluumatkalla ei ole ketään kyydissä. Kun hän aktivoi itsensä palveluumme, hän voi tarjota paluukyydin edulliseen hintaan. Se on ympäristönkin kannalta parempi vaihtoehto, että auto ei kulje ilman asiakkaita."
Mäkelä on varma, että henkilökuljetuspalveluita tullaan tarvitsemaan myös jatkossa:
"Henkilökuljetusta tullaan yhdistämään tulevaisuudessa erilaisiin muihin palveluihin. Olemme tässä kehityksessä SnapCabin kanssa mukana. Palvelun helppous ja laadukkaan palvelun tärkeys tulevat kasvamaan. Tärkeintä on kuitenkin se, että asiakkaille palautuu luottamus siihen, että suomalainen taksi on turvallinen.”