100 syytä matkailla Suomessa on kotimaanmatkailua tukeva kampanja, joka on saanut alkunsa Suomi 100 -juhlavuonna 2017. Matkailuorganisaatioiden suurin valtakunnallinen yhteiskampanja käynnistyy toukokuussa ja jatkuu syyskuun loppuun asti. Kampanjaa koordinoi Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry.
Kampanja kokoaa joka vuosi uudet valikoidut kotimaan kohteet 100syytä.fi -sivustolle. Yhteiskampanjan päämääränä on valtakunnallisen näkyvyyden mahdollistaminen myös pienemmille yrityksille ja kotimaan monipuolisen matkailutarjonnan kokoaminen kiinnostavasti yhteen matkailijoille.
Tänä kesänä sivustolta löytyy erityisen monipuolisesti vinkkejä sisävesi- ja saaristolaivaristeilyihin. Lisäksi 100 reissuvinkin joukosta löytyy ajankohtaisia vinkkejä muun muassa viinitilakierroksille, lähilomailuun ja pienen budjetin reissuihin. Lahden seudun kohteita on ollut mukana kampanjassa alusta alkaen.
”Lahden seudulta on mukana tänä kesänä niin luonto- kuin kulttuurielämyksiäkin. Retkeilyreitit Päijänteen maisemissa sekä Salpausselkä Pro Fishing -yritysryhmän palvelut tarjoavat luontoelämyksiä sekä maalla että vesillä. Kulttuuripuolta edustavat Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva ja Salpausselkä UNESCO Global Geopark -alueen kulttuurihistorialliset kohteet.” kertoo Visit Lahden markkinoinnin asiantuntija Heidi Painilainen.
Intoa kotimaanmatkailuun löytyy, mutta matkoja suunnitellaan tarkemmin
Suomalaisten matkailuhalukkuutta vuonna 2023 kartoittaneen kyselyn* mukaan valtaosa (69%) suomalaisista aikoo matkustaa kotimaassa samalla tavalla kuten aiemminkin. Moni suunnittelee kuitenkin reittisuunnitelmansa ja matkabudjettinsa hintojen nousun vuoksi erityisen tarkasti tänä kesänä. 36% suomalaisista kertoo, että nykyinen maailmantilanne vaikuttaa erittäin tai melko paljon lomasuunnitelmien tekemiseen.
Suomalaisista kolmasosa tekee vähintään kolme kotimaan lomamatkaa vuodessa. Kotimaassa matkaillaan neljänä vuodenaikana, mutta jopa 82 % suomalaisista tekee lomamatkan kesän aikana. Kotimaan lomamatkan pituus on yleisimmin muutamasta päivästä noin viikkoon – näin kertoo 47 % kotimaassa matkustavista.
Suomalaisia kiinnostaa kotimaassa matkaillessa ennen kaikkea uusien luontokohteiden löytäminen (81%), paikkakuntien nähtävyyksiin tutustuminen (78%) ja ruokaelämykset (67%). Kaksi viidestä suomalaisesta kertoo myös etsivänsä Suomessa niin kutsuttuja all inclusive -matkakohteita. Näihin kuuluu koko paketti sisältäen majoitukset, ruokailut ja erilaiset aktiviteetit.
* Lähde: Vapaa-aika ja kotimaan matkailu – Sanoma 2023. Online-kysely toteutettiin Sanoman Suomitutka-paneelissa 24.1.–26.1.2023. 18–69-vuotiaat suomalaiset kuluttajat väestöä edustavasti, jossa otos N=835.