Matkailualan uutisia alan ammattilaisille
Menu
maanantai, 26 huhtikuu 2021 12:56

Korona teki matkailuautoilusta kaikkien lajin

Kirjoittanut Best-Caravan
Arvostele tätä artikkelia
(0 ääntä)
Kiipeilijä Anna Laitinen varusteineen auton edessä. Kiipeilijä Anna Laitinen varusteineen auton edessä. kuva: Best-Caravan

Kotimaan matkailu elää vahvaa kasvukautta. Koronaepidemia on mullistanut mökkeilyn ja lähimatkailun lisäksi myös matkailuautoilun, jota on aiemmin pidetty pienen piirin harrastuksena. Pölyttyneet ajatukset karavaanareista on nyt syytä unohtaa, sillä viime ja kuluvan vuoden myynti kertoo, että matkailuautoilusta on tullut isomman kohderyhmän juttu. Eniten kasvua nähdään aiempaa nuoremmissa kohderyhmissä. Muutos on huomattu myös Suomen johtavan matkailuajoneuvotoimijan Best Caravanin tilastoissa. 

Matkailuautoilu on ollut kasvussa jo ennen koronaa, mutta selkeä kasvu nuoremmissa kohderyhmissä on nähty kevään 2020 jälkeen. Uusien asiakkaiden kasvu on noin kaksinkertainen edellisvuoteen nähden, ja haasteeksi tuleekin jo kysyntään vastaaminen. Retkeily- ja matkailuautot viedään käsistä, Best Caravanin markkinointi- ja ajoneuvoliiketoiminnan johtaja Tuomas Salminen kertoo.

Matkailuautoilu on takavuosina kärsinyt vanhentuneesta imagosta, mutta maine on kääntymässä. Matkailumuodon itsenäisyys ja ekologisuus puhuttelevat kaupunkilaisia nuoria aikuisia, jotka ovat löytäneet lajin. Tämä näkyy myös sosiaalisen median ‘#vanlife’-ilmiössä ja matkailuautoaiheista jaetuissa kuvissa. Karavaanarius edustaa nyt uudenlaista vapautta matkustaa, ekologisesti ja aikatauluista riippumattomasti. 


Yhdessä kotimaan matkailun puolesta


Best Caravan on tarttunut trendiin. Huhtikuussa alkaneessa mainoskampanjassa kotimaan matkailun puolesta etsitään ja löydetään Suomen parhaiten piilotettuja helmiä muun muassa jalkapallolegenda Sami Hyypiän, lumilautailija Eero Ettalan ja kiipeilijä Anna Laitisen johdolla. Matkavinkkejä kootaan tietäjät.fi -kampanjasivulle, joka on Salmisen mukaan Best Caravanin kädenojennus kotimaan matkailulle.

Vaikka kotimaan matkailulla menee monessa mielessä hyvin, pienillä paikkakunnilla ja yrittäjillä on edelleen tukalat paikat. Haluamme osaltamme olla nostamassa näitä paikkoja ja palveluja kartalle, jotta mahdollisimman moni inspiroituisi kokemaan uutta ja samalla tukisi yrittäjiä ja Suomen erilaisia kohteita, Salminen kertoo.

Kampanjan myötä Best Caravan haluaa tukea kotimaan matkailun ohella myös matkailuautoilun uutta imagoa, ja tarjota ihmisille mahdollisuuksia kokeilla matkustusmuotoa matalalla kynnyksellä. Kampanjassa arvotaan matkailuautoja kotimaan matkailijoiden käyttöön ja myöhemmin kesällä etsitään ihmisiä pidemmäksi aikaa tien päälle Best Caravanin sponsoroimana. Ajatuksissa on myös tarjota yöpymismahdollisuutta hotellin tai mökin sijaan modernissa matkailuautossa.

Viimeksi muutettu maanantai, 26 huhtikuu 2021 13:02
Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentteja

Hotelliuutisia

Matkailutrendejä

Ravintolauutisia

Kokousalan uutisia

Liikenneuutisia

Tapahtumauutisia

Aktiviteettiuutisia

  • Nuuksio Lakeland tarjoaa kestäviä luontoelämyksiä
    Nuuksio Lakeland tarjoaa kestäviä luontoelämyksiä Nuuksio Lakeland -yritysverkosto luo Nuuksion järviylängölle elämyksellisiä matkailukokemuksia. Seitsemän matkailuyrityksen yhteinen hanke on keskittynyt kehittämään alueen yritysten välistä yhteistyötä sekä palvelutarjontaa.
    Aktiviteetit
  • 30-vuotias Kolin kansallispuisto on suositumpi kuin koskaan
    30-vuotias Kolin kansallispuisto on suositumpi kuin koskaan Kolin kansallispuisto täyttää tulevana viikonloppuna 30 vuotta. Viime vuonna Kolin kansallispuistossa tehtiin käyntimääräennätys yli 236 000 käyntiä. Luonnon terveys- ja hyvinvointivaikutukset ovat yksi syy kansallispuistojen suosion nousuun. Suojelualueiden hyödyntäminen matkailussa on mahdollista, kun se sovitetaan yhteen suojelutavoitteiden kanssa.
    Aktiviteetit
  • Kotimaiset elämyspalvelut kiinnostavat korona-aikana
    Kotimaiset elämyspalvelut kiinnostavat korona-aikana Villi Pohjola ja Lomarengas selvittivät suomalaisten matkailijoiden suhtautumista kotimaan elämyspalveluihin. Vastaajista 49 % kertoi olevansa kiinnostunut maksullisista elämyspalveluista lomansa aikana Suomessa. Halutuimmiksi tuotteiksi nousivat huskyajelut, vierailut huskytiloilla sekä välinevuokraus.
    Aktiviteetit