Matkailualan uutisia alan ammattilaisille
Menu
torstai, 27 lokakuu 2022 09:35

Hiihtokeskus- ja ohjelmapalvelualan palkkaneuvotteluissa ei ratkaisua – kunta-ala sotkenut yksityisten toimialojen neuvottelut

Kirjoittanut Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry 
Arvostele tätä artikkelia
(0 ääntä)
On vielä epävarmaa, miten kotimaisten asiakkaiden kohonneet kustannukset vaikuttavat talvimatkailuun kotimaassa. On vielä epävarmaa, miten kotimaisten asiakkaiden kohonneet kustannukset vaikuttavat talvimatkailuun kotimaassa. Kuvituskuva

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ja Palvelualojen ammattiliitto PAM neuvottelivat hiihtokeskus- ja ohjelmapalvelualan työehtosopimuskausien toisesta palkkaratkaisusta. Osapuolten näkemykset ratkaisun tasosta ja mallista olivat huomattavan kaukana toisistaan, eikä ratkaisua syntynyt neuvotteluille asetetussa määräajassa. Molempien alojen sopimuskaudet päättyvät tuloksettomien neuvottelujen takia 31.10. Kunta-ala on sotkenut myös yksityisten toimialojen työehtosopimusneuvottelut. Yksityiset toimialat, joilla ei ole veronmaksajien rahoitusta turvanaan, eivät voi sopia palkkojen korotuksista, jotka ylittävät yritysten talouden kantokyvyn.

Hiihtokeskusten ja ohjelmapalvelualan yritysten, kuten koira- ja moottorikelkkasafareiden, viime syksyn työehtosopimusten mukaan toisen sopimusvuoden palkkaratkaisusta olisi tullut saavuttaa yhteisymmärrys 23.10.2022 mennessä. Näin ei tapahtunut.

Tulevan talvikauden varaukset näyttävät tässä vaiheessa kohtuullisilta, mutta ilmassa on myös useita epävarmuustekijöitä. Yritysten sähkökustannukset sekä muut energia- ja kuljetuskustannukset ovat kasvaneet rajusti. Venäläisiä matkailijoita ei ole tulevalla talvikaudella eikä pitkään aikaan tulevaisuudessa. Myös kiinalaisia ja japanilaisia matkailijoita on selvästi vähemmän kuin ennen pandemiaa. Kotimaisten matkailijoiden varausjänne on lyhentynyt. On vielä epävarmaa, miten kotimaisten asiakkaiden kohonneet kustannukset vaikuttavat talvimatkailuun kotimaassa.

– Pyrimme saamaan aikaiseksi ratkaisun, joka turvaisi työrauhan yritysten hyvin epävarmoissa olosuhteissa alkavalle sesongille. Ammattiliitolta ei kuitenkaan löytynyt kykyä tehdä tällaista ratkaisua, MaRan työmarkkinajohtaja Olli Varmo sanoo.

Kunta-alan ylisuuret palkkojen korotukset ovat sotkeneet myös yksityisten alojen työehtosopimusneuvottelut ja saattaneet yksityisten alojen työntekijäliitot vaikeaan asemaan.

– Lähes kaikki hiihtokeskus- ja ohjelmapalveluyritykset ovat yrittäjien tai yrittäjäperheiden omistamia. Niillä ei ole käytössään veronmaksajien rahoja toisin kuin kunnilla. On täysin mahdoton yhtälö, että kovassa kansainvälisessä kilpailussa olevat hiihtokeskus- ja ohjelmapalvelualat pystyisivät maksamaan lähellekään samansuuruisia korotuksia kuin kunta-ala, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi toteaa.

Venäjän sota ja siitä aiheutunut sähkön, muun energian, elintarvikkeiden ja liikkumisen voimakas kallistuminen sekä korkojen nousu ovat heikentäneet koronarajoituksista toipumassa olevien yritysten taloutta merkittävästi. Ne ovat heikentäneet myös työntekijöiden taloutta ja asiakkaiden ostovoimaa. Kuluttajien luottamusindikaattori onkin alhaisemmalla tasolla kuin koskaan mittaushistorian aikana. Myös kotimaan lomamatkojen ostonäkymät ovat heikentyneet.

– Inflaatio iskee erittäin ikävästi yrityksiin, työntekijöihin ja asiakkaisiin. Ei voida kuitenkaan ajatella, että yritykset korvaisivat työntekijöille hintojen nousun, koska ne ovat itsekin erittäin ahtaalla kohonneiden kustannusten takia. Tässä tilanteessa tulisi tehdä sellaiset työehtosopimusratkaisut, jotka nostavat alan työntekijöiden ostovoimaa kohtuullisesti ja turvaavat yritysten toiminnan kilpailukyvyn kovassa kansainvälisessä kilpailussa, Lappi sanoo.

Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentteja

Majoitusuutisia

Matkailutrendejä

Ravintolauutisia

Työvoima

Kokousalan uutisia

Liikenneuutisia

  • Tuettujen maakuntalentojen matkustajamäärät ovat olleet kasvussa vuonna 2023
    Tuettujen maakuntalentojen matkustajamäärät ovat olleet kasvussa vuonna 2023 Valtion tukemien maakuntalentojen tavoitteena on ollut markkinaehtoiseen reittilentoliikenteeseen paluu koronan romahdutettua kysynnän. Palautuminen on ollut melko hidasta, ja hallitus on päättänyt tukea lentoja maaliskuuhun 2026 asti. Matkustajamäärissä on tapahtunut viimeisen puolen vuoden aikana merkittävää kasvua, selviää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastoista. Vuonna 2023 valtion keskimääräinen tuki matkustajaa kohden on ollut…
    Matkustajaliikenne
  • Viiden maakuntakentän lentoliikenteen kilpailutus on käynnistynyt
    Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on käynnistänyt tarjouskilpailun aikataulun mukaisen reittilentoliikenteen hankkimiseksi viiteen maakuntakeskukseen. Tuetut reitit ovat Helsingin ja Joensuun, Helsingin ja Jyväskylän, Helsingin ja Kajaanin, Helsingin ja Kokkola-Pietarsaaren sekä Helsingin ja Kemi-Tornion lentoasemien välillä. Lentoliikennettä hankitaan 29.4.2024–28.3.2026 väliseksi ajaksi.
    Matkustajaliikenne
  • Lentojen jatko Joensuuhun turvattu, Karjalan radan kunnostus etenee
    Pääministeri Orpon hallituksen ehdotus vuoden 2024 talousarvioksi julkaistiin eilen. Pohjois-Karjalan näkökulmasta budjettiehdotus sisältää kaksi saavutettavuutta parantavaa päätöstä.
    Matkustajaliikenne

Tapahtumauutisia

Aktiviteettiuutisia