Matkailualan uutisia alan ammattilaisille
Menu
keskiviikko, 13 tammikuu 2021 10:15

Museokortti oli kulttuurivuoden positiivinen yllättäjä – myynti kasvoi myös poikkeusvuonna, museoiden asiakkaat pysyivät uskollisina

Kirjoittanut Museokortti
Arvostele tätä artikkelia
(0 ääntä)
Osassa Suomea museot ovat avoinna normaalisti, ja Museokorttia pääsee käyttämään lukuisissa kunnissa. Kuvassa Inarissa sijaitseva Saamelaismuseo Siida, joka on avoinna normaalisti muiden Lapin Museokortti-kohteiden tapaan. Osassa Suomea museot ovat avoinna normaalisti, ja Museokorttia pääsee käyttämään lukuisissa kunnissa. Kuvassa Inarissa sijaitseva Saamelaismuseo Siida, joka on avoinna normaalisti muiden Lapin Museokortti-kohteiden tapaan. Kuva: Ella Karttunen / Museokortti

Museokortin kokonaismyynti kasvoi poikkeusvuonna 5 prosentilla vuoteen 2019 verrattuna, vaikka koronakriisi muutti arkea ja rajoitukset sulkivat museoita. Uusien Museokorttien myynti rikkoi vuonna 2020 jälleen kaikkien aikojen ennätyksen.

Museokortin myynti ja kävijämäärät pysyivät viime vuonna poikkeusajoista huolimatta hyvällä tasolla. Museokortteja myytiin yhteensä lähes 200 000 kappaletta, ja 70 prosenttia asiakkaista jatkoi oman vanhenevan korttinsa voimassaoloa.

Kotimaanmatkailun suosio näkyi Museokortin käytössä erityisesti kesäkaudella. Heinäkuussa rikottiin käyttökerroissa kaikkien aikojen kuukausiennätys. Museokortilla maksettiin pelkästään heinäkuussa lähes 300 000 museovierailua, yli kolmanneksen enemmän edellisvuoteen 2019 verrattuna.

– Hyvän tuloksen takana on epäilemättä ihmisten kasvava halu paitsi kokea museoiden tarjoamia elämyksiä mutta myös tukea museoiden toimintaa, iloitsee Suomen museoliiton pääsihteeri Kimmo Levä.

Valtioneuvosto sulki museot maalis–toukokuussa. Loppuvuonna 2020 koronatoimia kiristettiin jälleen, ja museot joutuivat sulkemaan uudelleen oviaan erityisesti pääkaupunkiseudulla ja alueellisesti myös muualla Suomessa. Asiakkaamme saivat kevään kiinniolojaksolta ajallisen hyvityksen oman valintansa mukaisesti. 

Uuden Museokortin voimassaoloaika alkaa vasta ensimmäisestä museokäynnistä, joten kortti on turvallinen hankinta. Työnantajien tarjoamia kulttuuri- ja virike-etuja käytettiinkin vuonna 2020 Museokortin hankintaan ennätyksellisen paljon, sillä monet kulttuuri- ja urheilutapahtumat jouduttiin perumaan. 

Museokortin myyntitulot palautetaan aina museoille riippumatta esimerkiksi museoiden aukiolorajoituksista, eikä järjestelmällä ole museoalan ulkopuolisia edunsaajia. Viime vuonna Museokortti tuloutti museoille yhteensä 10,1 miljoonaa euroa. 

Raskas koronavuosi poiki myös hauskoja ilmiöitä. Sosiaalisen eristäytymisen aikana pyrimme tarjoamaan tavallisille ihmisille tekemistä luomalla #karanteenitaidetta-haasteen, joka innosti tuhannet suomalaiset luomaan uudelleen rakastettuja taideklassikoita.  

Viime vuonna lahjoitimme Helsingin Psykiatriakeskuksen nuorisopsykiatrian osastojen käytettäväksi 50 Museokorttia Maailman mielenterveyspäivän kunniaksi. Tänä vuonna keskitymme kampanjoimaan henkisen hyvinvoinnin ja jaksamisen puolesta entistä enemmän. Kulttuuriharrastukset tutkitusti tukevat ja vahvistavat hyvinvointia monin tavoin.

Viimeksi muutettu keskiviikko, 13 tammikuu 2021 10:32
Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentteja

Hotelliuutisia

Matkailutrendejä

Ravintolauutisia

Kokousalan uutisia

Liikenneuutisia

Tapahtumauutisia

Aktiviteettiuutisia