Matkailu- ja ravintola-alan kokonaismaineen kehitys vuosina 2018–2025 Luottamus&Maine-mallilla mitattuna. Kuva: Reputation and Trust Analytics

Matkailu- ja ravintola-alan maine on vahvistunut toista vuotta peräkkäin, selviää Reputation and Trust Analyticsin huhtikuussa 2025 toteuttamasta Luottamus & Maine -tutkimuksesta.

Tutkimukseen vastasi lähes 2 900 suomalaista, ja alan kokonaismaineen arvosana nousi asteikolla 1–5 jo lukemaan 3,28. Tämä osoittaa, että ala on elpymässä onnistuneesti pandemiavuosien jälkeisestä mainekriisistä.

Erityisesti tiedekeskus Heureka erottuu edukseen: se saavutti tutkimuksen korkeimman yksittäisen maineluvun 4,01 – historiansa parhaan. Heureka saa kiitosta erityisesti innovatiivisuudestaan sekä tuotteiden ja palveluiden laadusta. Heurekan Toimitusjohtaja Mikko Myllykosken mukaan luottamuksen rakentaminen on jatkuvaa työtä yleisön odotusten ylittämiseksi.

Toinen tutkimuksessa esiin noussut toimija on Jungle Juice Bar, jonka maine nousi selvästi, erityisesti työnantajakuvan osalta. Brändin mainearvosana nousi vuodessa lähes kolme kymmenystä (nyt 3,52), mikä kertoo onnistuneesta työstä henkilöstökokemuksen ja viestinnän kehittämisessä.


Jungle Juice Barin toimitusjohtaja Elli Holappa korostaa, että maineen kehittäminen vaatii suunnitelmallista, pitkäjänteistä työtä.

"Olemme yrityksenä panostaneet erityisesti työntekijöiden viihtyvyyteen ja ihmisläheiseen johtamiseen, ja tämä näkyy nyt mainetuloksissa. Viime vuosina olemme myös viestineet aktiivisemmin sidosryhmille. Maine on meille – kuten koko alalle – kriittinen menestystekijä: ilman asiakkaiden luottamusta liiketoiminnan edellytykset heikkenevät merkittävästi."

Tutkimustulokset osoittavat, että matkailu- ja ravintola-alan organisaatioiden pitkäjänteinen työ vastuullisuuden, asiakaskokemuksen ja henkilöstön hyvinvoinnin eteen näkyy yleisessä mielikuvassa. Maineen kehitys ei ole vain imagokysymys, vaan keskeinen tekijä liiketoiminnan kestävyydessä ja kilpailukyvyn rakentamisessa.

Mainetutkimuksen menetelmä

Matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine 2025 -tutkimuskierroksen tavoitteena oli selvittää valittujen alan organisaatioiden mainetta kansalaisten keskuudessa. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella 1.–22.4.2025.

Organisaatioita arvioitiin Reputation and Trust Analyticsin Luottamus&Maine-tutkimusmallilla, jossa organisaation saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona. Osa-alueet ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa (1–5).

Tutkimukseen osallistui 2 824 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (pois lukien Ahvenanmaa). Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.