Matkailualan uutisia alan ammattilaisille
Menu
keskiviikko, 12 kesäkuu 2024 09:00

Etla: Palvelualoilla merkittävää vaihtelua digitalisaation käyttöönotossa – hotelli- ja ravintola-ala sekä kuljetus ja varastointi jääneet digissä jälkeen

Kirjoittanut Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA Jaa
Arvostele tätä artikkelia
(0 ääntä)
Kaiken kaikkiaan panostukset digitalisaatioon ovat vähintäänkin suositeltavia palvelualojen yritysten kasvun ja tuottavuuden vauhdittamiseksi, Etlan tutkija Natalia Kuosmanen muistuttaa. Kaiken kaikkiaan panostukset digitalisaatioon ovat vähintäänkin suositeltavia palvelualojen yritysten kasvun ja tuottavuuden vauhdittamiseksi, Etlan tutkija Natalia Kuosmanen muistuttaa. Kuva: ETLA

Digitaalisten teknologioiden käyttöönotossa sekä hyödyntämisessä palvelualoilla on merkittävää vaihtelua, käy ilmi tuoreesta Etla-tutkimuksesta. Informaation ja viestinnän sekä ammatillisen, tieteellisen ja teknisen toiminnan toimialat ovat vahvasti digitalisoituneita. Sen sijaan hotelli- ja ravintola-ala sekä kuljetus ja varastointi ovat jääneet digitalisaatiossa jälkeen. Tutkimus havaitsi vahvan positiivisen yhteyden digitalisaation ja liikevaihdon välillä.

Palvelualoilla tapahtuu digitalisaation myötä huomattavia muutoksia. COVID-19-pandemia vauhditti muutoksia entisestään pakottamalla yritykset maailmanlaajuisesti ottamaan nopeasti käyttöön digitaalisia työkaluja toiminnan ja asiakkaiden sitoutumisen ylläpitämiseksi.

Tänään julkaistussa Etla-tutkimuksessa ”Analyysi digitalisaatiosta ja yritysten menestyksestä Suomen yksityisillä palvelualoilla” (Etla Working Paper 117) tarkastellaan digitaalista muutosta ja sen yhteyttä yritysten taloudelliseen menestykseen Suomen yksityisellä palvelusektorilla vuosina 2015–2021. Digitalisaation hyödyntämistä ja digissä menestymistä tarkastellaan työn tuottavuuden, yrityksen koon, ulkomaisen omistuksen, kansainvälisen liiketoiminnan, markkinaosuuden sekä toimialan kautta.

Keskisuurilla ja suurilla yrityksillä sekä kansainvälisesti toimivilla yrityksillä on usein korkeampi digitalisaation taso verrattuna pienempiin ja paikallisesti toimiviin yrityksiin, mikä viittaa siihen, että resurssit ja globaali näkyvyys ovat ratkaisevassa roolissa digitaalisen muutoksen edistämisessä.

Niillä palvelualojen yrityksillä, jotka hyödyntävät monipuolisesti digitaalisia teknologioita, on jatkuvasti parempi taloudellinen menestyminen verrattuna yrityksiin, joiden digitaalinen painotus on pienempi. Palvelusektorilla tiedotuksen ja viestinnän sekä ammatillisen, tieteellisen ja teknisen toiminnan toimialat ovat vahvasti digitalisoituneita.

Digitalisaatiossa muista jälkeen ovat puolestaan jääneet majoitus- ja ravitsemistoiminta sekä kuljetus ja varastointi.

Digitalisaation ja tuottavuuden välillä on palvelualan yrityksissä myös havaittavissa positiivinen yhteys, mutta se on viime vuosien aikana heikentynyt, toteaa tutkimuksesta vastaava Etlan tutkimuspäällikkö Natalia Kuosmanen.

– Tämä voi johtua siitä, että digitaalisten teknologioiden käyttöönotto kasvoi myös vähemmän tuottavillakin yrityksillä koronan aikana, tai pandemian aiheuttamista taloudellisista häiriöistä ylipäänsä, hän sanoo.

Kuosmasen mukaan lisätutkimusta tarvitaan digitalisaation pitkän aikavälin vaikutusten selvittämiseksi sekä parhaiden käytäntöjen tunnistamiseksi, jotta digitaalinen kehitys ylläpidetään palvelusektorilla.

– Kaiken kaikkiaan panostukset digitalisaatioon ovat vähintäänkin suositeltavia palvelualojen yritysten kasvun ja tuottavuuden vauhdittamiseksi, Natalia Kuosmanen muistuttaa.

Tutkimuksessa hyödynnettiin IT-käyttötutkimuksista, tilinpäätöksistä ja työllisyystilastoista yhdistettyä aineistoa, joka sisältää sekä työnantaja- että työntekijätiedot. Nyt julkaistu tutkimus on osa Business Finlandin rahoittamaa ”Palveluiden tuottavuutta digitalisaation kautta” -tutkimushanketta.

 

Viimeksi muutettu keskiviikko, 12 kesäkuu 2024 09:09
Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentteja

Majoitusuutisia

Matkailutrendejä

Ravintolauutisia

Työvoima

Kokousalan uutisia

Liikenneuutisia

  • Tuettujen maakuntalentojen matkustajamäärät ovat olleet kasvussa vuonna 2023
    Tuettujen maakuntalentojen matkustajamäärät ovat olleet kasvussa vuonna 2023 Valtion tukemien maakuntalentojen tavoitteena on ollut markkinaehtoiseen reittilentoliikenteeseen paluu koronan romahdutettua kysynnän. Palautuminen on ollut melko hidasta, ja hallitus on päättänyt tukea lentoja maaliskuuhun 2026 asti. Matkustajamäärissä on tapahtunut viimeisen puolen vuoden aikana merkittävää kasvua, selviää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastoista. Vuonna 2023 valtion keskimääräinen tuki matkustajaa kohden on ollut…
    Matkustajaliikenne
  • Viiden maakuntakentän lentoliikenteen kilpailutus on käynnistynyt
    Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on käynnistänyt tarjouskilpailun aikataulun mukaisen reittilentoliikenteen hankkimiseksi viiteen maakuntakeskukseen. Tuetut reitit ovat Helsingin ja Joensuun, Helsingin ja Jyväskylän, Helsingin ja Kajaanin, Helsingin ja Kokkola-Pietarsaaren sekä Helsingin ja Kemi-Tornion lentoasemien välillä. Lentoliikennettä hankitaan 29.4.2024–28.3.2026 väliseksi ajaksi.
    Matkustajaliikenne
  • Lentojen jatko Joensuuhun turvattu, Karjalan radan kunnostus etenee
    Pääministeri Orpon hallituksen ehdotus vuoden 2024 talousarvioksi julkaistiin eilen. Pohjois-Karjalan näkökulmasta budjettiehdotus sisältää kaksi saavutettavuutta parantavaa päätöstä.
    Matkustajaliikenne

Tapahtumauutisia

Aktiviteettiuutisia