Uusi teos Valtion rypäleet haastaa suomalaisen alkoholipolitiikan perusteet ja tarjoaa konkreettisen mallin Alkon viinimonopolin purkamiseksi.
Kirjan ovat kirjoittaneet asianajaja Mikko Alkio (Geradin Partners Asianajotoimisto) ja professori Petri Kuoppamäki (Aalto-yliopisto). Kirjoittajilla on pitkä kokemus EU- ja kilpailuoikeuden asiantuntijoina Suomessa.
Kirjassa käydään läpi suomalaisen alkoholilainsäädännön historia, viinin asema yhteiskunnassa sekä käydään läpi kansainvälisiä esimerkkejä alkoholimonopoleista ja vähittäismyynnistä. Kirja arvioi nykytilannetta myös EU- ja kilpailuoikeuden näkökulmasta.
Kirjoittajat katsovat, että Alkon monopoliasema vaikuttaa merkittävästi markkinarakenteeseen eri tuotanto- ja jakeluketjun portailla. Markkinat ovat erittäin keskittyneet kaikilla portailla eikä kilpailu toimi toivottavalla tavalla. Monopolimallissakin Alkojen viinivalikoima voisi olla paljon nykyistä laajempi.
Kirjoittajat esittävät, että monopolista siirrytään hallittuun vapautukseen. De facto Alkon monopoli on jo rapautunut, koska noin 70 % alkoholista ostetaan tämän väylän ulkopuolella. Monopoli ei ole enää sopusoinnussa yhteiskunnallisen todellisuuden kanssa.
Kirjoittajat esittävät, että viinien kuluttajamyynti tulee vapauttaa erityisluvilla toimiville erikoisliikkeille sekä ravintoloille, joille annetaan ulosmyyntioikeus. Malli mahdollistaa viinien valikoiman kasvun, alueellisen tasa-arvon, ravintoloiden elinvoimaisuuden sekä alkoholin hallitun saatavuuden. Uudistuksen myötä voisi syntyä myös kokonaan uusia jakelukanavia. Viinin ulosmyynnin salliminen toisi ravintoloille lisää tulonlähteitä ja mahdollistaisi toiminnan kehittämisen.
Kirjan päätösluvussa esitetään uudistusmalli, joka voidaan tiivistää seuraaviin kokonaisuuksiin:
- Viinien kuluttajamyynti vapautetaan erityisluvilla toimiville erikoisliikkeille ja ravintoloille. Ravintoloille annetaan ulosmyyntioikeus.
- Uuden mallin mukaisissa viineissä saa olla alkoholia korkeintaan 18%.
- Muutos ei koske väkeviä alkoholijuomia, joiden myynti säilyy Alkon monopolina. Alkon rooli uudelleenarvioidaan. Alko voi jatkaa toimintaansa markkinaehtoisesti viinien tukkumyyjänä ja erikoisliikkeenä.
- Ruokakaupoissa ei voisi jatkossakaan myydä yli 8 %:a alkoholijuomia. Päivittäistavarakauppa voisi kuitenkin perustaa erikoisviinikauppoja.
- Erikoisviinikauppojen liikekokoa rajoitetaan ja niiden pääasiallisen valikoiman on koostuttava viineistä. Ne voisivat myydä pienimuotoisesti elintarvikkeita, esimerkiksi tuoretuotteita.
- Tukkumarkkinoiden kilpailua lisätään kilpailupolitiikalla ja vahvistamalla eri jakelukanavia.
- Etämyynti ja EU:n sisämarkkinoiden pelisäännöt huomioidaan sekä verotuksen ja sääntelyn tasapuolisuus.
- Uudet myyntikanavat toimivat luvanvaraisesti, ja niiden aukioloaikoja ja toimintaa säännellään kansanterveyden turvaamiseksi
.Kirjoittajat arvioivat myös Alkon tulevaisuuden toimintaedellytyksiä. Uudessa tilanteessa on ratkaistava myös väkevien juomien jakelun tulevaisuus. Alko voisi uudistuksen jälkeen hyödyntää osaamistaan viineissä ja tuoda tukkumyyntimarkkinoille lisää kilpailullisuutta. Jos väkevien alkoholijuomien vähittäismyynti säilytetään nykyisellään, tarkoittaisi tämä samalla saatavuuden heikkenemistä. Osaltaan väkevien alkoholijuomien saatavuuden heikkeneminen voisi jopa tasapainottaa uudistuksesta seuraavaa alkoholinkulutuksen mahdollista kasvua.