Elokuussa 2024 panimon lippulaivatuote, Lapland Original Lager, voitti maailman parhaan kansainvälisen lagerin palkinnon World Beer Awards -kilpailussa. Kuva Tornion Panimo

Tornion Panimo on onnistunut kasvattamaan liiketoimintaansa kahden peräkkäisen vuoden ajan olutalan yleisistä haasteista huolimatta. Vuonna 2023 yrityksen liikevaihto kasvoi lähes 16 prosenttia ja vuoden 2024 alustavat luvut osoittavat jopa 35 prosentin kasvua.

Kasvua on vauhdittanut kansainvälinen tunnustus, joka toi merkittävää lisänäkyvyyttä yritykselle. Tunnustuksen seurauksena kysyntä ylitti kaikki odotukset ja on pysynyt korkealla tasolla. Tämä on lisännyt painetta tuotantokapasiteetin kasvattamiseen ja toimitusvarmuuden parantamiseen.

Panimon toimitusjohtaja ja panimomestari Kaj Kostiander kertoo, että vahva kysyntä on johtanut tilanteeseen, jossa kaikki tuotantoerät myydään ennakkoon. Useat asiakkaat ovat jääneet ilman tilaamiaan tuotteita. Tilanteeseen vastataan investoimalla uusiin käymistankkeihin, tehokkaampaan keittökalustoon ja uuteen pakkauskoneeseen.

– Investointien tavoitteena on lisätä toimitusvarmuutta ja vastata kasvavaan kysyntään ilman, että laadusta joudutaan tinkimään, Kostiander toteaa.

Pakkauskoneen käyttöönotto mahdollistaa myös uusia tuoteformaatteja, joilla tavoitellaan aiempaa laajempaa asiakaskuntaa. Pienpanimoille tyypilliset toimintamallit ovat muutoksessa, kun kilpailu kiristyy ja kysyntä hakee yhä monipuolisempia ratkaisuja.

Tornion Panimo on osoittanut, että kasvu on mahdollista myös epävarmassa markkinatilanteessa. Yritys toimii ISO 22000:2018 -laatusertifikaatin mukaisesti, mikä on poikkeuksellista pienpanimosektorilla. Sertifikaatti vahvistaa panimon sitoutumista korkeisiin laatuvaatimuksiin ja vastuulliseen tuotantoon.

– Arvostamme asiakkaidemme kärsivällisyyttä toimitusvaikeuksien aikana, sillä olemme halunneet varmistaa, että valmistusprosessi pysyy laadukkaana, vaikka kiire on luonut paineita nopeuttaa asioita, Kostiander kiittelee.