Matkustajien kustannustietoisuus vaikuttaa yhä vahvemmin siihen, miten ja millä välineillä vapaa-ajanmatkoja tehdään.
FlixBusin tuoreen kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset käyttävät keskimäärin alle 200 euroa henkilöä kohden kuljetuskuluihin, ja vain kolmannes ylittää tämän summan. Viidennes vastaajista kertoo matkustavansa tänä vuonna aiempaa tiukemmalla budjetilla.
Hinta tärkein valintakriteeri matkustusmuodolle
Kyselyssä matkakulut nousivat tärkeimmäksi yksittäiseksi päätöksentekotekijäksi matkustusmuotoa valittaessa. 81 % vastaajista oli täysin tai osittain samaa mieltä väittämästä. Edullisuuden ohella painoarvoa saavat turvallisuus, matkustusajankohdan valinnanvapaus ja lipunoston ennakoitavuus.
"Suomalaiset ovat hintatietoisia – ja se näkyy heidän matkailumieltymyksissään. Riippumatta siitä onko kyse edullisimman matkalipun valinnasta tai polttoainetta säästävän reitin suunnittelusta, kustannuksilla on suuri merkitys matkustamisen päätöksissä. Suomalaiset matkailijat vertailevat hintoja säästääkseen rahaa ja saadakseen jokaisen euron riittämään mahdollisimman pitkälle”, kertoo FlixBusin Suomen toiminnoista ja Itä-Euroopan alueesta vastaava johtaja Michal Leman.
“Jatkuvasti kasvavan Euroopan laajuisen reittiverkostomme ansiosta voimme myös tarjota yhä enemmän vaihtoehtoja matkustusaikataulujen osalta määränpäästä riippumatta. Lipunmyynti reiteille avataan parhaimmillaan vuodeksi eteenpäin, minkä ansiosta asiakkaamme voivat suunnitella matkaansa hyvissä ajoin ennakkoon”, Leman sanoo.
Matkabudjetit laskussa – viidennes kiristää kukkaronnyörejä
Viidennes suomalaisista aikoo matkustaa pienemmällä budjetilla kuin aiemmin. Vain seitsemän prosenttia ilmoitti kasvattavansa matkakulujaan.
"Kyselyn tulosten valossa meillä on ilo kertoa, että tarjoamme FlixBusilla matkustaville suomalaisille liput edullisempaan hintaan toukokuussa", sanoo Leman.
FlixBus vastaa kuluttajien kustannustietoisuuteen toukokuun tarjouskampanjalla, jossa matkaliput Suomen sisäisille ja Baltiaan suuntautuville reiteille alkaen 4,99 euroa kampajan aikana.
Ympäristöystävällisyys ei vielä ratkaise – mutta merkitys kasvaa
Kyselyssä ympäristötekijät nousivat vähiten tärkeiksi matkustuspäätöksissä, mutta FlixBus pyrkii lisäämään niiden painoarvoa. Yhtiön tavoitteena on olla hiilineutraali Euroopassa vuoteen 2040 mennessä.
“Kestävän julkisen liikenteen palveluntarjoajana toivomme, että ympäristöystävällisyyden merkitys tulee olemaan tulevaisuudessa yhä keskeisempi rooli matkustusmuodon valinnassa”, toteaa Leman.