Visit Turku Archipelagon uusi Saaristo-brändi on kerännyt merkittävää tunnustusta suomalaisen luovan suunnittelun kärkitapahtumassa, Vuoden huiput -kilpailussa.
Saaristo-logo palkittiin kilpailun pääpalkinnolla Grand Prix’llä sekä Kultahuipuilla sarjoissa Muotoilu ja Kokemuksellisuus.
Kilpailun ylituomari Eka Ruola kuvaili Grand Prix -voittajaa esimerkilliseksi yhdistelmäksi oivallusta ja toteutusta, jossa alueen geologia on noussut keskeiseksi suunnitteluelementiksi. Saaristo-logo rakentuu nimensä mukaisesti saaristosta – konkreettisesti alueen kartoista tunnistettavista saarista.
Kokemuksellisuus-sarjassa palkittu Saaristo.fi-verkkosivusto haastaa perinteisen matkailusivuston roolin ja korostaa elämyksellisyyttä visuaalisen muotoilun kautta. Visit Turku Archipelagon mukaan rohkea lähestymistapa on herättänyt tunteita ja lisännyt aluebrändin kansainvälistä kiinnostavuutta.
Brändityön taustalla ovat BOND Brand Consultancy ja Adventure Club. Saaristo-brändi on saanut aiemminkin huomiota, muun muassa shortlist-sijoituksen Cannes Lionsin Design-sarjassa ja Grand Onen Paras brändi-identiteetti -palkinnon.
Vuoden huiput -kilpailu on Suomen arvostetuin luovan suunnittelun tapahtuma, joka järjestettiin nyt 45. kerran. Kilpailun tavoitteena on suunnittelun laadun ja omaleimaisuuden edistäminen.