Kesäkuussa 2022 matkailun kysyntä palautui kaupunkeihin - vihdoin myös pääkaupunkiseudulle. Kotimaan matkailukysynnän muutokset näkyvät Benchmarking Alliancen päivätrendeissä, jossa tapahtumien vaikutus kohteiden kysyntään erottuu usein selkeästi. Kesäkuussa majoitusliikevaihto ylitti kesäkuun 2019 tulokset yhdeksässä kohteessa, erityisesti Tampereella, Turussa, Espoossa ja Joensuussa.
”Kesäkaudesta odotetaan vahvaa kotimaan matkailun osalta erityisesti alueilla, jotka pärjäsivät hyvin pandemian aikana. Ulkomaanmatkojen rajoitusten poistumisen, suurtapahtumien sekä liiketapaamisten ja yritystapahtumien palautumisen vaikutuksia on ollut monella alueella haasteellista arvioida. Nämä ilmiöt ovat odotettuja, kuitenkin epätietoisuus miten matkailukysyntä jakaantuu, on haastavaa arvioida. Heinäkuusta odotetaan edelleen kotimaanmatkailun huippuaikaa ulkomaan matkojen viedessä osansa.”, kertoo matkailualan markkinatrendejä tarjoavan yrityksen Benchmarking Alliance Suomen maajohtaja Hanna Lak.
Seurantaan osallistuvien majoitusliikkeiden huonetarjonta on kasvanut pandemian aikana 13%, vaikka osa majoitusliikkeistä on sulkenut ovensa. Uuden tarjonnan määrä on merkittävä huomioiden matkailun tilanteen viime vuosina. Palvelu- ja laatutasojen muutokset heijastuvat kysynnän palautuessa asiakkaiden valinnoissa ja kysynnän odotetaan jakautuvan eri toimijoille kuin ennen pandemiaa.
Tapahtumien vaikutus kohteiden kysyntään on merkittävä. Tampereella erityisesti näkyy tapahtuma-alan piristyminen, kuten Helsingissä kansainvälisten konferenssien, konserttien sekä festivaalien paluu. Päiväkohtaisessa seurannassa tapahtumien merkitys erottuu selkeästi.
” Uusien hotellien avautumisen sekä viimeisen kahden vuoden poikkeuksellisen markkinatilanteen vuoksi tietojen tulkinta vaatii enemmän huomiota kuin aiemmin. Tasaisen markkinatilanteen aikana esimerkiksi käyttöaste prosentti kertoi heti kohteen kysynnästä, nyt on huomioitava kasvanut huonetarjonta ja tarkistettava useampi avainluku kokonaiskuvan saamiseksi. Alan toimijat ovat ymmärtäneet ajantasaisen markkinatiedon merkityksen trendien muuttuessa ja osallistujamäärämme kasvaakin tasaisesti.”, sanoo Lak.
Heinäkuun alustavissa tuloksissa näkyy miten suurtapahtuvat houkuttelevat kävijöitä kohteisiin ja miten tämä vaikuttaa muiden alueiden kysyntään. Heinäkuun tulokset valmistuvat elokuun alussa.
”Palveluamme käyttävät toimijat seuraavat tarkasti markkinoiden muutoksia omien avainlukujensa lisäksi. Liike- ja kansainvälisen matkustuksen muutokset tulevat heijastumaan kysynnän siirtymiseen toimijoiden ja alueiden välillä koko syksyn ajan. Ajantasaisen tiedon avulla asiakkaamme ovat valmiita toimimaan nopeammin kysynnän heilahdellessa”, Lak avaa palvelun etuja.