Kylpylähotelli Kunnonpaikka on kiihdyttänyt toimintansa hurjalle kasvu-uralle

Tilastokeskus on julkaissut v. 2018 alkupuoliskon majoitustilastot (tammi-kesäkuu). Pohjois-Savossa on nähtävissä pientä viriämistä, käyttöasteet ovat kasvussa monilla toimijoilla. Alueelta löytyy myös poikkeavan kova menestyjä, sillä Kylpylähotelli Kunnonpaikan käyttöaste vuoden 2018 alkupuoliskolla oli 61,5% (43,7% vuonna 2017), kun koko Pohjois-Savon käyttöaste samana aikana oli 45,2%. Koko maan keskimääräinen käyttöaste oli 50,6%, eli Kunnonpaikka on noussut maakunnan ja valtakunnan tasolla matkailuyritysten aateliin käyttöasteilla mitattuna.

”Pohjois-Savon alueen majoitusmarkkinoilla on tällä hetkellä useita kasvajia. Tahko jatkaa kasvu-uralla jo neljättä vuotta ja Iisalmen seudun käyttöaste nousi ensimmäisen puolen vuoden aikana 5,8%. Tämän vuoden selkeästi kovin kasvu on kuitenkin tapahtunut Kunnonpaikassa, joka on tempaissut ennenkuulumattoman kasvuloikan”, summaa Kuopio-Tahko Markkinointi Oy:n toimitusjohtaja Wille Markkanen. 

Kunnonpaikassa majoittujia 5000 kpl enemmän kuin vuonna 2017

Kylpylähotelli Kunnonpaikka on kiihdyttänyt toimintansa hurjalle kasvu-uralle. Tammi-kesäkuussa Kylpylähotelli Kunnonpaikassa tilastoitiin 29 423 majoitusvuorokautta, kun vuotta aikaisemmin majoittumisia kertyi 24 435 kpl. Kasvua on siis noin 5000 majoitusvuorokautta. 

“Elokuu tekee paremman tuloksen kuin viime vuonna ja syksylle on tullut erittäin hyvin varauksia. Eli mitä tässä muuta voi sanoa kuin rock’n roll”, iloitsee Kunnonpaikan toimitusjohtaja Timo Juurakko.

Menestyksen takana uudistunut ajattelu

Kunnonpaikan menestys kokonaisvaltaisena hyvinvointi- ja matkailukeskuksena on rakennettu neljälle liiketoiminnan tukijalalle:

  • kuntoutus
  • hyvinvointi
  • majoitus
  • ravintolapalvelut

Kunnonpaikka terävöitti toimintaansa kaksi vuotta sitten, jolloin liiketoiminta-ajattelu uudistettiin kokonaisvaltaisesti: ”Kunnonpaikka 2.0”. Sen jälkeen liikevaihto on kasvanut jo puolitoistakertaiseksi.

Erityisesti Kunnonpaikka on panostanut tuotteistukseen, tietojärjestelmien ja talon sisäisten toimintojen nykyaikaistamiseen sekä voimakkaaseen uudenlaiseen markkinointiin, varsinkin sähköisissä kanavissa.