– Alunperin tulin IMT:ssä asiakaspalveluun, kertoo Anna Korteniemi. Ensimmäinen työsuhteeni oli restonomikoulutukseen kuuluva harjoittelujakso. Perheelläni on suhteita Ikaalisiin, joten valinta tuntui siksikin luontevalta.
Korteniemen tämänhetkinen työskentelypiste on Helsingissä, mutta pääasiassa hän tekee etätyötä kotonaan. Asiakaspalvelusta hän on edennyt yrityksen markkinointitiimiin, pääasiallisena vastuualueenaan yrityksen somemarkkinointi.
– Yrityksessämme työskentelee vakituisesti noin 30 henkeä, kertoo Korteniemi. Pidän tämänkokoista yritystä ihanteellisena, koska matalan hierarkian takia tässä oppii väkisinkin kaikenlaista. Näemme lähietäisyydeltä kaikki yrityksen prosessit ja oppi tulee sitä kautta ikäänkuin automaattisesti.
Työyhteisön merkitys valtava
Työyhteisön ilmapiiri ja sisäinen henki ovat tutkimusten mukaan yhä tärkeämpiä asioita työtekijöille viihtymisen kannalta. Korteniemi allekirjoittaa tämän ja antaa kiitosta omalle työntantajalleen.
– Meillä on hyvä työilmapiiri, joka juontuu pitkälti johdon suhtautumisesta työntekijöihin. Meitä kannustetaan monenlaiseen oma-aloitteisuuteen ja vaikkapa opiskeluun. Myös työaikajoustoja löytyy esimerkiksi pikkulapsiperheille, mikä näkyi erityisen hyvin korona-aikaan.
Korona-aikana monessa yrityksessä keskityttiin hiomaan prosesseja ja suurempia uudistuksia, niin myös IMT:ssä.
– Toki uudistuksiin sopeutuminen tuntui välillä kuormittavalta ja jopa pelottavalta, mutta nyt jälkeenpäin huomaa, että uudistuminen oli viisasta ja ne toteutettiin onnistuneesti. Esimerkiksi ne vanhat tietokoneohjelmat ja järjestelmät, joihin olimme miltei kasvanut kiinni eivät yksinkertaisesti enää tyydyttäisi nyt, kun olemme jo tottuneet toimivampiin järjestelmiin.
Korteniemen mukaan IMT:ssä toteutettiin valtava digiloikkaus korona-aikana. Lisäksi yrityksessä vietiin läpi suuri brändiuudistus.
– Voin ylpeänä sanoa, että olemme tällä hetkellä edelläkävijöitä matkailualalla näissä asioissa.
Myös henkiseen hyvinvointiin satsattiin. Yritys mm. vuokraa tarvittaessa yhteistä toimistotilaa Helsingissä työskenteleville etätyöläisille tapaamisia varten digitapaamisten lisäksi.
– Kaikesta siitä tuli tunne, että meistä pidettiin huolta, toteaa Korteniemi.
Harjoittelun ja opintojen kautta alalle
Tällä hetkellä Korteniemi elää urallaan seesteistä kautta.
– Nautin tämänhetkisestä tilanteestani, mutta toki tulevaisuuttakin tulee aina pohdittua. Toisinaan mietin, tyydyttääkö somemarkkinointiin keskittyminen itseäni aina 60:een ikävuoteen asti. Tuolloin mieleeni nousee ajatus opintojen jatkamisesta lähinnää markkinoinnin suuntaan, hän pohtii.
Matkailuala tarjoaa monenlaisia tehtäviä erityyppisille ihmisille, ja Korteniemi suositteleekin alaa ennakkoluulottomasti.
– Herkästi ajatellaan, että tämä olisi vain ekstroverttien ala jossa pärjää, jos on hyvä supliikki ja ulospäinsuuntautunut luonne. Itse sanoisin, että tehtävänkuvia on niin monia ja niin erilaisia, että kaikille matkailusta kiinnostuneille löytyy kyllä oma paikkansa alalta.
"Matkanjärjestäjällä on suuri vastuu loman onnistumisesta."
Korteniemen mukaan ainoat vaadittavat ominaisuudet ovat tietynlainen uteliaisuus maailmaa kohtaan sekä asiakkaan arvostus.
– Loma on monelle asiakkaallemme koko vuoden kohokohta, jota muistellaan vielä kuukausienkin kuluttua. Siksi matkanjärjestäjällä ja sen jokaisella työntekijällä on suuri vastuu loman onnistumisesta.
Alaan kannattaa tutustua kesätöiden ja opintoihin kuuluvien työharjoittelujaksojen kautta. Niiden avulla löytää sen oman paikkansa tai huomaa ajoissa, jos maailmat eivät kohtaa ollenkaan.
Korteniemellä itsellään ei ole kiireisen kesäsesongin lähestyessä ajankohtaisia lomasuunnitelmia tällä hetkellä. Samassa taloudessa asuva suurikokoinen koira rajoittaa hieman matkustushaaveita.
– On kyllä eräs kohde, jonne haluaisin palata, nimittäin Lofootit Pohjois-Norjassa. Siitä koirakin tykkäisi, toteaa Korteniemi.