Matkailualan uutisia alan ammattilaisille
Menu
maanantai, 28 kesäkuu 2021 17:40

Karhu valjastaa tölkkinsä puolustamaan transoikeuksia yhdessä Helsinki Priden kanssa

Kirjoittanut Sinebrychoff
Arvostele tätä artikkelia
(0 ääntä)
Karhun pronominitölkit puolustavat transoikeuksia. Karhun pronominitölkit puolustavat transoikeuksia. Kuva: Sinebrychoff

“Kun pidin ensimmäistä kertaa oman pronominini (she/her) Karhu-tölkkiä kädessäni, tiesin, että tässä ollaan tekemässä jotain hyvin suurenmoista”, kampanjassa mukana oleva toimittaja-vaikuttaja Mona Bling kuvailee.

Kevään aikana Suomen translakiin on kohdistunut laajaa kritiikkiä, joka huipentui eduskunnan käsittelyyn edenneeseen Oikeus olla -kansalaisaloitteeseen. Vaikka Suomi tunnetaan monella mittarilla globaalisti edistyksellisenä yhteiskuntana, transoikeuksien suhteen olemme jäljessä. Nyt vaadittu uudistus parantaisi transihmisten itsemääräämisoikeutta, kehollista koskemattomuutta ja hyvinvointia.

Osana käynnissä olevaa yhteiskunnallista keskustelua, Karhu-olut tarttuu nyt transoikeuksiin Helsinki Pride -yhteisön pitkäaikaisena kumppanina ja seksuaali- sekä sukupuolivähemmistöjen tukijana.

Transsukupuolisuuteen liittyy edelleen runsaasti virheellisiä ja haitallisia mielikuvia lainsäädännöllisten ongelmien lisäksi. Yksi näissä esiin nouseva teema on persoonapronominit, kuten she/her, he/him ja they/them, joilla kansainvälisesti ihmiset viestivät sukupuolestaan ja joilla kuka tahansa voi osoittaa transoikeuksille tukensa. Kuluneen vuoden aikana useat tunnetut henkilöt, kuten USA:n varapresidentti Kamala Harris, ovat lisänneet pronominit sosiaalisen median profiileihinsa. Tapa on levinnyt Suomeenkin, ja esimerkiksi Instagramissa ja LinkedInissä moni laittaa pronomininsa esille.

Tästä inspiroituneena Karhu valjastaa Helsinki Priden ajaksi myös ikonisimman tuotteensa, eli 0,33 litran oluensa, pronomineilla. Priden tapahtumissa Karhu-logon tilalla komeilevatkin he/him, she/her, they/them ja sukupuolineutraali hän. Karhun ja Priden kampanja näkyy lisäksi lukuisissa muissa pinnoissa, tuotteissa ja kanavissa tapahtuman ajan. Karhu järjestää osana kampanjaa myös transvaikuttajien vetämän keskustelutapahtuman, jossa transoikeuksista voi oppia lisää.

Tavoitteina laajempi ymmärrys transasioista sekä muutokset lainsäädännössä

Kampanjan kasvoina nähdään sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvia henkilöitä, joista yksi on toimittaja ja vaikuttaja Mona Bling. Bling on puhunut julkisuudessa näkyvästi transasioista sekä toiminut transaktivistina. Yhteistyössä Karhun kanssa Bling jatkaa luontevasti tätä työtä.

“Tietämys sukupuolen moninaisuudesta ja transsukupuolisuudesta on Suomessa lisääntynyt viimeisen viiden vuoden sisällä todella hurjasti. Silti on paljon ennakkoluuloja ja väärää tietoa, jotka istuvat hyvin tiukassa ihmisten mielissä. Karhu tuo tämän ajankohtaisen ja tärkeän keskustelun transsukupuolisuudesta, identiteeteistä ja ihmisoikeuksista sinne, missä näistä asioista ei ehkä olla aiemmin keskusteltu”, Bling sanoo. 

Vaikka Suomen sukupuolineutraalia hän-pronominia on ylistetty ulkomaita myöten, se peittää sukupuolen ja voi helposti johtaa loukkaavaan väärinsukupuolittamiseen.

“Karhun Pride-kampanja on todella tärkeä kannanotto transihmisten oikeuksien puolesta. Kun pidin ensimmäistä kertaa oman pronominini (she/her) Karhu-tölkkiä kädessäni, tiesin, että tässä ollaan tekemässä jotain hyvin suurenmoista”, Bling kuvailee.

Karhu on ensimmäisiä suomalaisia kuluttajabrändejä, joka on ottanut vahvasti kantaa sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksiin. Transsukupuoliset ovat vähemmistön vähemmistö, jonka oikeudet ovat saaneet vähitellen näkyvyyttä ja painavuutta, mikä voi johtaa merkittäviin lainsäädännöllisiin ja yhteiskunnallisiin muutoksiin. Muutos vaatii näkyvyyttä asialle ja julkista painetta edistymiselle, ja tässä brändit voivat auttaa.

“Karhu rohkaisee jokaista seuraamaan ylpeästi itseään. Priden kumppanina puolustamme transoikeuksia, koska sen tekeminen on yksinkertaisesti oikein”, sanoo Sinebrychoffin markkinointijohtaja Alexander Sneen.

Seuraa: @karhuolutta / #seuraaitseäsi

Viimeksi muutettu maanantai, 28 kesäkuu 2021 17:57
Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentteja

Hotelliuutisia

Matkailutrendejä

Ravintolauutisia

Kokousalan uutisia

Liikenneuutisia

  • Taksialalla on nyt töitä tarjolla: ”Alalle pääsy on kevyt mutta tuettu”
    Isoimmissa kaupungeissa sekä pääkaupunkiseudulla tarvitaan lisää työvoimaa taksialalle. Koronan myötä ylikapasiteetti on purkautunut, ja arjen muututtua kohti normaalia ala kärsii jo työvoimapulasta. Esimerkiksi taksiyhtiö Menevä on aloittanut uusien kuskien rekrytoimisen. Taksilain uudistuttua 2018 alalle tuli paljon uusia autoilijoita, ja kaupungeissa oli kysyntään nähden runsaasti tarjontaa. Osa uusista tulokkaista poistui kuitenkin…
    Matkustajaliikenne
  • VR panostaa Lapin yöjunaliikenteeseen – lisää 22 vuoroa loppukesään ja syksyyn
    VR panostaa Lapin yöjunaliikenteeseen – lisää 22 vuoroa loppukesään ja syksyyn Junamatkustamisessa on havaittavissa piristymistä ja käynnissä on yksi kotimaanmatkailun vilkkaimmista kausista. VR on palauttanut kevään ja alkukesän aikana yli sata alkuvuonna vähennettyä päiväjunavuoroa liikenteeseen jokaiselle kesäviikolle. Nyt VR tuo yöjunaliikenteeseen kokonaan uusia vuoroja. Yhteensä 22 yöjunavuoroa lisätään yhteysväleille Helsinki–Rovaniemi ja Helsinki–Kolari loppukesän ja syksyn viikonloppuihin.
    Matkustajaliikenne
  • Matka-Kosonen luottaa Valeo UV Purifier -ilmanpuhdistimeen
    Matka-Kosonen luottaa Valeo UV Purifier -ilmanpuhdistimeen Korona-aika on koetellut rankalla kädellä linja-autoyrittäjiä – matkustajamäärät ovat laskeneet ja tartuntaketjuja on päässyt muodostumaan tiukoista rajoituksista ja korkeasta hygieniatasosta huolimatta. Perinteinen linja-autoyhtiö Matka-Kosonen joutui hankalaan tilanteeseen alkuvuonna 2021, kun aivasteleva matkustaja laittoi liikkeelle tartuntaketjun, joka asetti myös ison osan henkilökunnasta karanteeniin.
    Matkustajaliikenne

Tapahtumauutisia

Aktiviteettiuutisia