Gastro-messujen missiona on horeca-toimialan tukeminen. Yhteistyökumppanuuden myötä ravintola-alaan liittyvät puheenaiheet tulevat entistä vahvemmin esille tapahtumassa. Gastroa kehitetään kohtaamispaikaksi, jossa alan ammattilaiset ja päättäjät voivat keskustella ajankohtaisista aiheista ja tulevaisuuden kehityssuuntauksista.
– Gastro on tärkeä tapahtuma koko ravintola-alalle. Se on merkittävä paikka esitellä palveluita ja verkottua muiden alalla toimivien kanssa, minkä lisäksi Gastron yhteydessä voimme nostaa esille tärkeitä puheenaiheita julkiseen keskusteluun, sanoo MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.
Ravintola-ala on kokenut myllerryksiä viimeisten vuosien aikana. MaRan kesäkuun lopulla julkaiseman jäsenkyselyn mukaan alan tulevaisuuden näkymät ovat kuitenkin positiiviset.
– Lähes puolet matkailu- ja ravintola-alan yrityksistä odottaa tällä kesäkaudella ainakin jonkin verran parempaa liikevaihtoa viime vuoden kesään verrattuna, ja reilu viidennes odottaa liikevaihdon pysyvän ennallaan. Myös kevät meni myönteisissä merkeissä: huhtikuussa alan yritysten myynnin määrä oli keskimäärin 7 % suurempi kuin vuonna 2019, Lappi kertoo.
Gastro Helsinki 2024 -messujen ohjelman suunnittelu on parhaillaan käynnissä Messukeskuksessa. Tapahtumaa suunnitellaan tiiviissä yhteistyössä alan toimijoiden kanssa. Ensimmäiset ohjelmatiedot julkistetaan ensi syksyn aikana.
MaRa edistää alan yritysten toimintaedellytyksiä elinkeinopolitiikassa ja työmarkkina-asioissa. MaRassa on 3 100 jäsentä, joilla on 7 700 toimipaikkaa.
Joka toinen vuosi järjestettävä horeca-alan ammattitapahtuma Gastro Helsinki kokoaa yli 250 yritystä ja runsaat 15 000 kävijää keskustelemaan ruoka- ja ravintola-alan ajankohtaisista aiheista. Tapahtuma järjestetään seuraavan kerran Helsingin Messukeskuksessa 13.–15.3.2024.